Itt a koronavírus halállistája: ezek a légitársaságok többé már nem repülnek

Kategória: Hírek,

Az állami támogatásoknak köszönhetően sok légitársaság megmenekült a csődtől a koronavírus-járvány közepette, de így is már 43 légitársaság felfüggesztette idén a működését.

Történetük legsúlyosabb válságával néznek szembe idén a légitársaságok a koronavírus miatt, ami példátlan visszaesést hozott az utasforgalomban. Több milliárd dollárnyi állami segítséggel támogatták meg Európában és az Egyesült Államokban az iparágat, így a legnagyobb szereplők megmenekültek a csődtől - írja a portfolio.hu.

Azonban így is az év eleje óta világszerte 43 légitársaság volt kénytelen felfüggeszteni működését. 

9 hónap alatt 43 légitársaság egyébként nem kiugróan magas szám, különösen annak fényében, hogy milyen helyzetben van az iparág, 2019-ben ugyanis egész évben 46, egy évvel korábban pedig 56 légitársaság szüntette be működését.

De az év neheze még csak most jön, a szektorban jellemzően az év utolsó hónapjaiban kerül sor csődökre, ugyanis az első és a negyedik negyedév a leggyengébb időszak a légitársaságok számára, miután a bevétel nagy része a második és a harmadik negyedévben termelődik.

Mindezt tetézi, hogy a legtöbb régióban megállt a kereslet fellendülése, ahogy beütött a koronavírus második hulláma és a légitársaságok még mindig köszködnek azzal, hogy bevételt generáljanak és megállítsák a készpénz égetését.

Nagyon sok légitársaság már a járvány előtt is pénzügyi nehézségekkel küszködött. A légitársaságok általában a rossz üzleti modell, vagy régiós problémák miatt mennek csődbe, de idén ez vitathatatlanul a járvány miatt kiesett forgalom eredménye. Az elmúlt 10 év jelentős forgalomnövekedése után ez a hirtelen sokk úgy hagyta bevételek nélkül a légitársaságokat, hogy közben strukturálisan magas költségekkel üzemeltek.

Utasforgalom
Globális utasforgalom alakulása utaskilométerben mérve (RPK), forrás IATA

 

Az alábbiakban összeszedtünk a legnagyobb idei légitársaság-csődöket:

  • A brit Flybe, amely már a járvány kitörése előtt is komoly pénzügyi nehézségekkel küszködött, március 5-én jelentette be a leállását.
  • Az amerikai Trans States Airlines és a kapcsolt vállalataként működő regionális Compass Airlines áprilisban állította le a működését.
  • Az olasz Ernest Airlines áprilisban omlott össze, nem sokkal azután, hogy Olaszország lett a koronavírus első európai gócpontja.
  • Latin-Amerika második legnagyobb légitársasága, az Avianca áprilisban kért csődvédelmet egy New York-i bíróságon, leányvállalatát, az Avianca Perut májusban felszámolták.
  • Májusban az ecuadori kormány úgy döntött, hogy felszámolja a sok éve szenvedő TAME nevű légitársaságát.
  • A LATAM Airlines májusban jelentett csődöt, ami érintette a chilei, az amerikai, az ecuadori, a kolumbiai és a perui leányvállalatát. Júniusban elhatározta az argentin légitársasága felszámolását.
  • Júniusban az osztrák Level Europe jelentett fizetésképtelenséget és azonnal leállította működését.
  • Szintén júniusban a SunExpress Deutschland felszámolását jelentette be az anyavállalata.
  • A chilei One Airlines nyáron döntött a felszámolás mellett, a cég tulajdonosa és elnöke a koronavírus mellett az erős versennyel és az állami segítség hiányával indokolta a légitársaság összeomlását.
  • A thai fapados, a NokScoot sem tudott talpra állni a járvány okozta sokkból, ezért júniusban a felszámolás mellett döntött a cég. 450 dolgozóját elbocsátotta, öt gépéből hármat pedig visszajuttatott szingapúri anyavállalatának.
  • A kanadai Island Express Air szintén a járvány okozta nehézségek áldozata lett, felfüggesztette működését és eszközeit eladta befektetők egy csoportjának.
  • A járvány legutóbbi áldozata a légiközlekedési szektorból az AirAsia Japan, a légitársaság október első hetében jelentette be, hogy leáll.

 

És vannak olyanok, akik bár csődvédelembe menekültek, de folytatni tervezik működésüket:

  • A Virgin Australia például megmenekülhet annak köszönhetően, hogy egy amerikai kockázati tőke társaság, a Bain Capital megvásárolja. A légitársaság a csőd bejelentése óta folyamatosan repül, és elbocsátotta dolgozói négyötödét.
  • A Virgin-brand alatt futó másik légitársaság, a Virgin Atlantic augusztusban menekült csődvédelembe.
  • Az Air Mauritius szintén csődvédelemmel próbál meg túlélni, a terv az, hogy átalakítja üzleti modelljét és folytatja működését.
  • A German Airlines áprilisban jelentett fizetésképtelenséget és reorganizációt tervez.
  • Közben az amerikai légitársaságok, amelyek tavasszal több tízmilliárd dolláros állami támogatást kaptak, már egy következő mentőcsomagra várnak.

(forrás: portfolio.hu)

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel!

Kapcsolódó cikkek:

 

Vissza a bejegyzésekhez